Книжарница; бр.2/ 2006г.#

Автор: Колектив

Коментари: 0

Брой страници 40
Година на издаване 2006
Корици меки
Език български
Тегло 65 грама
Размери 23x16.5
ISBN
Баркод
Категории Книжарница, Списания, Периодични издания, Енциклопедии и справочници, Книги

Четете в броя:
Историята е учителка на живота, наистина

Мюнхен на Джордж Джонас
Мъдростта на Древен Египет - сборник
Мъдростта на древните египтяни - сборник под съставителството на Сергей Игнатов
Предумишлено убийство на Слободан Селенич
Опит да забравиш на Миро Гавран
Смъртта на дякона на Драги Михайловски
Коридори с огледала на Ана Бландиана
Ариостос Внимателния разказва мигове от живота и сънищата си на Янис Рицос

Съществува такава латинска сентенция. "Историята е учителка на живота". Всеки я е чувал. Но доколко си служим с нея?
Въпросът е доколко наистина използваме историята, за да разберем себе си. Дали не четем историческите книги преди всичко за разтуха, като разкази за нещо екзотично, което не ни засяга по никакъв начин?
Е, зависи, разбира се, и от самите книги. От начина на третиране на темата (понякога много значима тема бива претупана или пък, обратно, се прекалява с детайлите и цялостната картина се замъглява), но и от стила.
Сред заглавията, постъпили в книжарници "Хеликон" през януари, бих препоръчал няколко свързани с историята заглавия, които са без съмнение написани с мярка, защото съчетават удачно полезното и приятното.
Започвам с едно от последните постъпления - романа на Джордж Джонас за отвличането на 11 израелски спортисти на Олимпиадата в Мюнхен през септември 1972 г. и последвалата операция на израелски спецотряд. В крайна сметка терористите са избити, но сред жертвите са и заложниците. Познато, нали? Да си спомним само по-скорошния случай в московския театър или пък трагедията от Беслан. За мен ключовото послание е, че няма напълно рационални хора, че експертите също не са лишени от емоции. Оригиналното заглавие на книгата натъртва на това - Мъст (Vengeance). Но българските издатели са решили да отпратят директно към новия шедьовър на Стивън Спилбърг по книгата.
Питате кое препоръчвам - първо книгата или първо филма? Или само едното? За разлика от обичайното ми мнение, че книгата винаги е по-хубава от филма, тук бих казал честно, че филмът е по-силен като въздействие, по-динамичен е, в него е съкратено много от мудното начало на книгата. Но пък това мудно начало ни въвежда подробно в начина, по който работят спецслужбите. Някои ще прочетат Мюнхен точно заради това. За тези, които очакват добър шпионски трилър, все пак ще призная, че в рецензиите зад океана се мяркат и сравнения на Джонас с Фредерик Форсайт и дори с Греъм Грийн. А те са висока топка, нали?
Да минем от ХХ век към първоизвора на съвременната цивилизация - Египет. Почти едновременно излязоха две книги с почти идентични заглавия. Аз лично избирам Мъдростта на древните египтяни, защото съм убеден, че трябва да се разчита на специалистите - а може ли да има ли по-меродавно мнение по темата от това на главата на българската египтология? Томчето е издадено като бижу - със страхотни илюстрации на гланцова хартия и в по-малък формат. А сентенциите вътре са едновременно приложими и за нас, но и носят логиката на една могъща цивилизация, от която все пак ни делят хилядолетия.
Има обаче едни книги, които още с появата си внасят у нас смут и ни показват колко ограничени провинциалисти сме. Това са книгите на големите съвременни балкански писатели. Че ние сме знаели за тамплиерите повече, отколкото за сърбите, за гърците, да не говорим за македонците или румънците! А книгите, за които ще спомена с по две-три думи, са истински шедьоври, донесли огромна слава на авторите си по света.
Предумишлено убийство на Слободан Селенич бе филмиран (в него играе и Любиша Самарджич), а и пожъна невероятен успех в САЩ, където без издаден преди точно десет години. Главната героиня е студентка в съвременен Белград от началото на 1990-те, фотографка. Но действието се развива ту по време на 1990-те години, ту в навечерието на Втората световна война. Защото става дума за две любовни истории, които толкова си приличат: любовта между Йелена и един войник, хърватски сърбин, и любовта на майка й също с войник от "враговете". Онези, които са недоволни от начина, по който българските писатели тълкуват парливите моменти от своята история, тук ще открият писател, който успява да бръкне в раната, но без да морализаторства или да фалшифицира от гледна точка на съвременността. Майсторска творба, в която център е любовната драма на фона на голямата история.
Миро Гавран е най-превежданият по света съвременен хърватски писател - драматург (над 30 поставяни вече пиеси) и романист (седем романа). Опит да забравиш е за тийнейджъри.
Драги Михайловски е водещият македонски фантаст. Англицист, преподавател в Скопския университет по американска литература, Михайловски добре познава готическия роман от Хорас Уолпол до Стивън Кинг. И използва познанията си в белетристиката, където шестват легенди за съкровища, жестоки хайдуци, фатални красавици, фамилни проклятия.
Янис Рицос и Ана Бландиана са сред най-великите световни поети на ХХ век.
Книгите от поредицата балкански автори са и по-евтини - с оглед очаквания интерес само от страна на сериозни и интелигентни читатели. Смешно е да не знаеш нищо за онези, които са гордост на Балканите и всеки по света ги знае. А ти да си на метри от тях, а да не ги виждаш. По отношение на балканските писатели за нас често важи библейския упрек: Виждаш сламката в окото на другия, но не и гредата в собственото си око!
Йордан Ефтимов

Фентъзита срещу трилъри - кой надделя?
Хрониките на Нарния: филмът помогна на книгата, но и английският хумор в нея е причина за интереса на читателите

Да живеят теориите за конспирацията. На тях дължи успеха си Дейвид Балдачи, който се чете от онези, които искат да знаят кой управлява света и кой му крои вече дървена риза. За всички, които обичат да четат за това, как умните глави побеждават грубата сила, за това как цивилизацията надделява над фундаментализма.
Клуб "Кемъл" е разказ за четворка специалисти по конспирациите, които изведнъж биват въвлечени в спасяването на света от ядрен апокалипсис, скачат от диваните и изоставят ерудитските спорове. Добро начало на наистина устремен сюжет. Навсякъде по света книгата върви чудесно. Списание "Пъблишърс Уикли" например ни информира, че в САЩ романът е на 13 място. У нас се задържа в десетката, макар да загуби две позиции в сравнение с декември. И макар напоследък Джоан Роулинг да променя съотношението на силите, в жанрово отношение трилърите, разбира се, нямат равни на книжния пазар.
Хари Потър и Нечистокръвния принц се превърна в най-бързоликвидното заглавие на годината. Това не му помогна да измести Шифърът на Леонардо за повече от две седмици от класацията по продажби, но наклони жанровите везни. Защото заедно с Хрониките на Нарния тази книга спокойно би могла да стои и в класацията за детско-юношеска литература, ако имахме такава класация, разбира се. Макар и не съвсем типично фентъзи, книгата на Роулинг все пак е жанрово сродна на Луисовата фантазия. А и да не се правим на прекалени пуристи: когато пише Нарния Луис сам определя жанра й - героична фантазия. Сега никой не я нарича така, нали?
Безспорно Нарния успява на книжния пазар и заради отличния филм на Ендрю Адамсън. Преди седем години друг издател беше опитал с Нарния не много удачно, защото по БНТ течеше постното сериалче, правено през 1989 г. Но за големия познавач на световните митологии, оксфордският професор Клайв

Все още няма мнения за тази книга.

Напиши коментар

Ще бъдат допускани само мнения свързани с конкретния продукт или автор.

Ще бъдат изтривани мнения:

  1. Съдържащи обидно или нецензурно съдържание
  2. Написани само с главни букви
  3. Написани на латиница
  4. Съдържащи препратки към други сайтове.

Други въпроси и мнения моля, изпращайте на service@helikon.bg